‹در پارچین پاکسازی و تخریبی انجام نداده‌ایم›

Posted on مِی 31, 2012

0


آقای سلطانیه اتهام پاکسازی در پارچین را بی اساس دانست

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، دیروز ۱۰ خرداد(۳۰ مه) در گفتگو با خبرنگاران اتهام تخریب و پاکسازی آثار تاسیسات و فعالیت‌ها 1740; هسته‌ای در سایت نظامی پارچین را رد کرد.

یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی، به نام موسسه علوم و امنیت بین‌الملل(آی‌اس‌آی‌اس)به تازگی عکس‌هایی ماهواره‌ای از مجتمع نظامی پارچین، در جنوب شرقی تهران، منتشر کرده است و ا ;دعا می‌کند این عکس‌ها به تردیدها درباره پاکسازی آثار مرتبط با تحقیقات در حوزه تسلیحات هسته‌ای در این مجتمع دامن می‌زنند.

آقای سلطانیه این اتهام را «جار و جنجال و ادعای بی اساس» خواند. او پیشتر نیز این اتهامات را «مضحک و کودکانه» خوانده بود.

تا کنون دو بار هیئت‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از مجتمع پارچین به ایران سفر کرده‌اند که البته موفق به انجام ماموریت خود نشده‌اند.

مساله فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی ایران در مجتمع پارچین و پاکسازی آن در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین، که دوشنبه آینده برگزار می‌شود، خبرساز شده است.

غرب ایران را متهم می کند که با غنی‌سازی اورانیوم در پی ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که همیشه توسط مقامات این کشور رد شده است.

ایران ضمن رد این اتهام، تاکید دارد که هدف از برنامه هسته ای این کشور تامین انرژی و استفاده های پزشکی است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، در گفتگو با تلویزیون فرانس۲۴ گفته است که «برخلاف تبلیغات دروغین، تولید اورانیوم بیست درصدی حرکتی برای ساخت بمب نیست و هیچ ارتباط 740; بین این دو وجود ندارد.»

ایران، که از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌هایی محکوم و مورد تحریم واقع شده است، مذاکرات سطح بالایی را با گروه ۱+۵ پی می‌گیرد.

دو دور پیشین این گفتگوها در استانبول و بغداد انجام شده است و بنا است تا از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن در مسکو ادامه یابد.

>>source

Posted in: ایران